Ambitionen om nul ulykker på Danmarks største byggeplads kommer ikke af sig selv. Det er hårdt arbejde, og det starter med en stærk inddragelse af de ansatte på pladsen, skriver Søren Schytte, Formand i BAT-Kartellet Arbejdsmiljøudvalg. Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Kan Femern vise vejen i forhold til et arbejdsmiljø i topklasse?

10. nov 2020, 05:30
Dette indlæg er udtryk for skribentens holdning og ikke et udtryk for A4’s holdning.
Hvis du finder, at indlægget er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til [email protected]

Den kommende Femern-tunnel til Tyskland er det største byggeri i Danmark i det nye årtusinde. Femern-bælt projektet er med andre ord en særdeles god mulighed for at styrke arbejdsmiljøkompetencerne for mange ansatte og arbejdsmiljørepræsentanter.

I alt for mange sager ser vi nemlig, at der fortsat er uklarhed mellem roller og pligter i udførelsen. Det skaber tvivl og en ringere sikkerhedskultur i hverdagen
Søren Schytte, Formand i BAT-Kartellet Arbejdsmiljøudvalg

Femern A/S har som bygherre et stort ansvar med at skabe nogle rammer, der fremmer en sikker byggeplads og at medarbejderne og deres ledere klædes på – ellers bliver det umådeligt svært at sikre et ’arbejdsmiljø i topklasse’, som Femerns arbejdsmiljøchef, Elisa Christina Rosenbohm skrev d. 10. september, 2020 i nærværende medie.

LÆS OGSÅ: Forbereder sig på corona-vinter: Nye initiativer skal stoppe smitteudbrud blandt udenlandsk arbejdskraft

I BAT-Kartellet mener vi, at det systematiske arbejdsmiljøarbejde altid begynder med at sikre, at medarbejderne, herunder særligt arbejdsmiljørepræsentanterne, inddrages i samarbejdet om sikkerhed og sundhed. Det kan dog ikke stå alene. Der er ligesom med alle andre arbejdsopgaver behov for uddannelse og viden for at sikre, at et godt og sundt arbejdsmiljø er opnåeligt. Og her halter det bagefter i Danmark.

Det gælder ikke kun for ansatte, men også for ledere, sjakbajser og arbejdsmiljøkoordinatorer. Altså, at de har viden om sammenspillet mellem aktører på byggepladsen. I alt for mange sager ser vi nemlig, at der fortsat er uklarhed mellem roller og pligter i udførelsen. Det skaber tvivl og en ringere sikkerhedskultur i hverdagen.

LÆS OGSÅ: BAT-Kartellet: Nok må være nok, nu skal politikerne på banen

Derfor håber vi i BAT, at sikkerhedskurserne, uddannelserne samt arbejdet med at styrke arbejdsmiljøkompetencerne på Femern Bælt ensartes således, at der kan skabes en effektiv ramme for forebyggelse og sikkerhed på Danmarks største byggeplads.

Styrkelse af arbejdsmiljøkompetencerne

Under halvdelen af arbejdsmiljørepræsentanterne i bygge- og anlægsbranchen får tilbud om supplerende uddannelse (LO, 2018). Det er på trods af, at det i Danmark er lovpligtigt at tilbyde AMR 2 dages supplerende uddannelse inden for det første år, og herefter 1,5 dag årligt. Det er i vores øjne ufatteligt, at tallet er så lavt, da den supplerende uddannelse jo styrker sikkerhedsarbejdet og giver grønne tal på bundlinjen i forhold til lavere sygefravær, færre arbejdsulykker og lavere produktivitetstab.

LÆS OGSÅ: Se kort: Her er status på kontrol med store anlægsbyggerier i Danmark

Ambitionen om nul ulykker på Danmarks største byggeplads kommer ikke af sig selv. Det er hårdt arbejde, og det starter med en stærk inddragelse af de ansatte på pladsen. De ansatte har solid erfaring om arbejdsprocesserne og opgaverne, og dermed også kendskab til de risici de indebærer. Det håber vi i BAT, at Femern vil drage nytte af, og inddrage AMO horisontalt og vertikalt i arbejdet med at sikre et sikkerhedsarbejde i topklasse.

Til sidst vil vi i BAT gerne takke Femern for den gode inddragelse af byggefagene i Femern A/S HSE-udvalg samt den supplerende arbejdsgruppe med sigte om, at styrke det systematiske arbejdsmiljøarbejde på byggeriets første fase.